A boldog és kiegyensúlyozott élet mindennapi receptjei

kincsesdmonika

12 TIPP, HOGY VÉGLEG ABBA HAGYD A HALOGATÁST

2020. január 22. - Kincses Demeter Monika

Képtalálatok a következőre: procrastinating"

Kép forrása

Újév, új évi fogadalmak majd jön a halogatás és az év végi csalódottság, hogy nem sikerült megvalósítani őket. Ismerős? Szinte mindenkinél szokás újévkor fogadalmakat tenni, amit megtenni nem is olyan nehéz dolog, viszont következetesen kitartani mellette és végig csinálni már csak keveseknek sikerül. Mégis miért történik ez folyton? Miért hagyjuk abba, amit annyira szeretnénk, és miért kezdjük el mégis halogatni a megvalósítását?Ma elhoztam neked azt a jól bevált stratégiám, ami segít neked is leküzdeni a folytonos halogatást és végre sikeres lehetsz az álmaid megvalósításában!

Az idei évi mottómnak azt adtam, hogy:

Légy boldog azzal, amid van, azalatt az idő alatt, amíg azon dolgozol, amit akarsz.

Nem véletlenül választottam idénre ezt a mondatot, mert most először vannak igen nagyszabású, komfort zónámon teljesen kívül álló céljaim az elmúlt pár évet tekintve (ha érdekel mik ezek itt írtam róluk) és én is gyakran bele tudok esni a halogatás csapdájába.

Fontos tudatosítani magadban, hogy amikor halogatsz, akkor alapjában véve nem csinálsz mást, csak jégre teszed a folyamatot, így az életed és a boldogságod is. Az áloméleted nem lehet elérni, ha nem vágsz bele és következetesen nem teszel érte minden nap.

Ha halogatod a dolgaid, biztosan mások lustának gondolnak, pedig igazából ez nem lustaság, inkább csak a feladatok nehézsége, komplexitása olyan ijesztő sokszor, hogy inkább bele sem kezdesz.

A másik lehetséges opció, hogy annyi feladatod van, hogy nem tudod, hol kezd, úgyhogy helyette áltevékenységekbe menekülsz, ami amúgy nagy szellemi megterheléssel jár, ezért el is fáradsz benne. Tudnod kell, hogy ez csupán egy védekezési mechanizmus, nem lustaság, épp ezért nem is a személyiséged része, úgyhogy nem olyan nehéz megszabadulni tőle.

A jó hír, hogy a fenti problémák mind orvosolhatók néhány kiválóan bevezethető stratégiával, én is ezeket használom.

Ebben a bejegyzésben útmutatót adok ahhoz, hogy lépésenként le tudd küzdeni a halogatást, és a jövőben ne frusztráld magad feleslegesen az előtted torlódó feladatok miatt. Az egyszerű tippek helyett most egy működő, komplett stratégiát kapsz, amelyet alkalmazva meg tudod csinálni azokat a teendőket, amelyeket már régóta csak tolsz magad előtt.

Ahhoz, hogy ne csak pár napig működjön a megoldás, egy olyan megközelítést kell alkalmaznod, amit eddig még nem próbáltál.

0. Nézd meg magad külső szemmel, hogy miért halogatsz

Ahelyett, hogy megpróbálnád megerőszakolni a tudatalattidat, inkább végezd el 0. lépésként az alábbit:

Hozd elő magadból az igazi okot az 5 MIÉRT technikával: ötször felteszed a “miért?” kérdést és brutálisan őszinte válaszokat adj rá, ezzel lépésenként mélyebbre ásol. A dolog egyszerű, vegyünk egy konkrét példát: egy blogposztot kéne megírni, de már napok óta csak tolod magad előtt.

Miért halogatom ez a feladatot?
Azért, mert nincs kedvem megcsinálni.

Miért nincs kedvem megcsinálni?
Azért, mert nagy munka és sok időt elvinne.

Miért vinne el sok időt?
Azért, mert azt sem tudom miről, hogyan és mit írjak.

Miért nem tudom ezeket?
Azért, mert még nem gondoltam át, mit szeretnék igazából, és ez túl sok minden egyszerre.

Miért túl sok minden egyszerre?
Azért, mert nem látom hol az eleje, a közepe és a vége.

Ennél a példánál láthatod, hogy egyáltalán nem az a probléma, hogy nincs kedved hozzá, hanem az, hogy túl sok a bizonytalan dolog, és egyszerűbb a szőnyeg alá söpörni az egészet. A legjobb az egészben, hogy ha megnézed a fentieket, akkor már rögtön felsorakoztattad a problémákat is, amelyekhez most már lépcsőnként hozzá tudsz kapcsolni valamilyen akciót, például:

“nem tudom, miről, hogyan és mit írjak” > jobban fel kell készülnöm mielőtt elkezdek foglalkozni vele

“nem látom, hol az eleje, közepe és a vége” > áttekinthetőnek kell lennie a feladatnak

“ez túl sok minden egyszerre” > több kis szeletre kell bontani

Az egyes megoldások pontos listát adnak a teendőkről, és az elsőre nagynak tűnő feladatot kisebb darabokra bontják. És itt jön képbe a halogatás megszüntetésének második, vagyis inkább igazi első lépése.

  1. Írj listát!

Az első és legfontosabb dolog, hogy ha az álmaidat szeretnéd, hogy végre manifesztálódjanak is a valóságban, hogy pontosan leírod mit, mikor és hogyan kell érte megtenned. Kezdd azzal, hogy fogsz egy papírt és a legtetejére címként felírod mi az álmod. Ezután le kell írnod listapontokba szedve, hogy mit kell ahhoz tenned, milyen feladatokat kell elvégezned ahhoz, hogy ez meg is valósuljon. Most még ne foglalkozz azzal, hogy melyik a fontosabb, időigényesebb, csak listázd őket egymás alá.

Képtalálatok a következőre: írj listát"

Kép forrása

Ha ezt az első lépést megtetted, már többet tettél, mint az emberek 99%-a, ugyanis abba az 1%-ba tartozol máris, akinek egyáltalán vannak céljai és le is írta őket. Elképesztő igaz? Én mindig azt mondom, nyugodtan végigstatisztálhatod a saját életed, de nem mindegy, hogy a filmben te leszel az az egy főhős, vagy a statiszta a bárban, aki mögötte iszogat és senki nem fog rá emlékezni később, hogy egyáltalán ott volt. Nyugodtan mondogathatod magadnak az olyan értelmetlen és nem igaz frázisokat, hogy „Nekem ez jutott, nekem nincs lehetőségem a többre, jó lesz ez így is.” Ahelyett, hogy azt mondanád, mindegy honnan jöttem, a múlt nem számít, ilyen és ilyen élet tenne boldoggá, neki állok és véghez viszem, mindegy mit mondanak mások! Én mindenképp a másodikat választottam.

A teendőlista célja a fókusz, amire támaszkodhatsz — kijelölhet egy irányt, de nem azért írod, hogy utána úgy legyen minden. Nem csak olyat szabad leírnod, amit biztosan megcsinálsz ma, hiszen nem mindig tudod előre megbecsülni, hogy mi mennyi ideig fog tartani (főleg, ha még nem csináltál olyat). És nem tudod előre kitalálni, hogy mi fog történni tőled függetlenül az életedben, ami borítja a tervet.

A lista nem azért van, hogy úgy történjen, hanem hogy tudd, hogy mi a fontos — és hogy ne felejts el semmi olyat, amire később szükséged lehet.

Fontos: Ha csak akkor engeded magadnak meg a pihenést, ha kész vagy a listán aznap lévő feldatokkal, és csak akkor vagy kész, ha mindent kipipáltál a listádon, akkor soha nem fogsz pihenni. Egy alternatív önátverős megoldás, ha direkt nem írsz fel dolgokat a listára, hogy “késznek” érezd, azokat a dolgokat attól viszont még el kell végezni, a struccpolitika miatt azonban még nagyobb esélyük van arra, hogy elfelejtsd őket, ami magában hordozza az újabb káosz lehetőségét.

2. Bontsd tovább a feladataidat apróbb részfeladatokra

Kezd azzal, hogy megnézed melyik feladat könnyű, egyszerű és melyik az, ami több napot vesz igénybe. Ezekre a feladatokra tekints úgy, mint egy projektre és bontsd őket további feladatokra. Mire is gondolok itt: Például, ha az a célfeladatom, hogy írok minden héten egy blog bejegyzést, ez kb. 10 munkaórát vesz igénybe, tehát egyik napra betervezek egy óra kutatást, következő napra a vázlat megírására szánok két órát, a harmadik nap pedig megírom, mondjuk a teljes cikket, a negyediken pedig jöhet a képberakás, szerkesztés és promózás. Ha csak az szerepelne a bullet journal-omban, hogy blog poszt írás, lehet elhalasztanám, mert nem lenne világos, hol is kezdjem, ahhoz túl összetett feladat ahhoz képest, mint hogy pl. vidd ki a szemetet.

Képtalálatok a következőre: STOP PROCRASTINATING"

Kép forrása

3. Priorizáld a feladatokat

Ezután, hogy leírtál mindent, a következő az lesz, hogy az eisenhower mátrix segítségével (ha nem tudod mi ez itt a link hozzá) meghatározod melyik feladat a legfontosabb, legsürgősebb, kevésbé fontos stb. . és rakd be melléjük azt a határidőt, amikorra kész kell legyenek. Ezután tedd melléjük a számot, hogy pl. 1-es legfontosabb, 2-es kevésbé fontos, 3-as nem fontos. Ez már ad egy jó támpontot mivel is kezd.

Fontos tipp: Vedd figyelembe azt a szempontot, hogy reggel kb. ebédig vagy a leghatékonyabb, tehát a tűzoltást igénylő és nehezebb feladatokra ekkor több figyelmed és energiád jut, ekkor végezd el, ha teheted őket. Ezután a délutáni „kezdek betompulni” időszakra már sokkal nyugodtabb leszel és jöhetnek a könyebb, esetleg apróbb feladatok.

Tipp: Én nagyon szeretek egy 5 perces szabálynak nevezett technikát. A lényege, hogy minden dolgot, ami 5-6 percen belül elvégezhető, mindig csinálj meg azonnal! Ez is elég hatékony és meglepő, hogy bizonyos dolgok elvégéséhez elég csupán 5 perc, és nagyon sok ilyen dolog van.

A halogatásra úgy kell azért tekintened, hogy néhány feladat igenis halasztható, cserébe, hogy legyen magánéleted is és kiegyensúlyozott maradhass.

4. Írd mellé mennyi időt vesz igénybe!

Amikor a határidő már megvan és a fontossági sorrend is, akkor jön el a legnehezebb rész, azt meghatározni, melyik feladat pontosan mennyi időt vesz igénybe. Nem baj, ha eleinte kicsit tévedsz, ha nagyon bizonytalan vagy, akkor inkább vedd a másfélszeresét annak, amit először gondoltál, így elkerülheted az irreálisan sok cél betervezését egy évre és ne feledd: Nem véletlenül éves cél a célod, ne akard egy-két hónap alatt megvalósítani, hiszen egy éved van rá!

5. Oszd be a hónapodat, évedet előre!

Fogd meg a papírt, és amit összeírtál rajta és kezd el kitölteni a bullet journalodat, vagy határidőnaplódat a feladatokkal. Kezd azzal, hogy a szabadidődet tervezed be (pihenés, hobbik, baráti találkozók), mert ha egyfolytában csak dolgozol, és nem hagysz időt a töltődésre, akkor hamar ki fogsz égni és ezt nem akarjuk. Ha úgy látod, hogy nem is lenne időd pihenni, akkor érdemes átgondolni, hogy talán túl nagy falatot szeretnél harapni a tortából és nem feltétlen reális az, hogy pl. egy év alatt légy kész a terveddel, nem dől össze a világ, ha másfél év alatt sikerül. Persze, az elején meg lehet nyomni egy picit, de hosszú távon törekedj a balanszra.

Én ezt a gyakorlatban úgy csinálom, hogy először beírom a főbb célfeladatokat a bujomba, majd megnézem, melyiket melyik hónapban tudnám elvégezni. Ezután rámegyek a januárra és az első oldalra felírom az adott hónapban lévő célokat és az ezekhez szükséges részfeladatokat, majd beosztom őket hétről hétre, napról napra. Írd be a naptáradba időtartammal együtt az adott feladatot.

Képtalálatok a következőre: to do list"

Kép forrása

Tipp: Egy napra csak egy fontos és két kevésbé fontos feladatot tervezz be, mert különben frusztrálni fog, hogy felírtál 8-9 dolgot és csak 3-at tudtál belőle elvégezni. Sikertelennek és bénának fogod érezni tőle magad, ami frusztrációt eredményez, és végül abba hagyod az egészet. Persze ha ügyes voltál és marad még időd, akkor fuss neki nyugodtan a többinek is.

6. Legyen élvezetes a csinálás

Jól van, gondolhatod, most aztán ülök csak igazán a kakiban, mert annyi feladatot látok hirtelen, hogy már ez önmagában megijeszt. Erre kell elővenni a következő technikát:

Mindegy, hogy például könyvelőként vagy művészként, dolgozol,  mindig lesznek szeretem és nem szeretem, de kötelező feladatok. Biztos vagyok benne, hogy egy festő imád festeni, viszont az eladott festmények utáni hó végi könyvelés száraz papírmunkáját már nem szívesen végzi. Ezekben alapvetően nincs semmi élvezetes, de mégis azzá tudod varázsolni. Az adott folyamatot tedd a lehető legélvezetesebbé. Például:

Ha összejön néhány nemszeretem feladat, és szeretsz kávézóból dolgozni, akkor ment el a kedvenc helyedre, rendelj egy finom kávét és onnan dolgozz. Én pl. varrás közben podcastot vagy youtube videókat hallgatok.

Képtalálatok a következőre: enjoy listening"

Kép forrása

Miért működik ez a megoldás? Gondolj csak bele: így arra figyelsz, hogy végre olyat csinálhatsz, amit igazán szeretsz, ezért kevésbé valószínű, hogy halogatni fogod a hozzá kapcsolt dolgot. Ha van olyan dolog, amit nem szívesen csinálsz, akkor kapcsolj hozzá olyan tevékenységet, amit miatt élvezetes lesz. A lényeg, hogy kicsit gondolkozz azon, hogyan tudod örömtelivé tenni a feladat elvégzését.

7. Vonj be partnereket

Nagyon fontos, hogy a leírt feladatokhoz hozzá rendelj mégegy oszlopot, ahol oda írod, hogy az adott feladat delegálható-e vagy sem. Így megkímélheted magadat attól, hogy mindent egyedül kelljen elvégezned. Más szempontból is előnyös lehet partner bevonása, például ha úgy érzed gyenge az akaraterőd, akkor kérj meg valakit, aki folyton a körmödre néz, ha nem csinálod.

Képtalálatok a következőre: work with partners"

Kép forrása

8. A napodat inkább idő, mint feladatok szerint darabold fel

Ha már megvannak a feladatok neki is kell látni. Ez a része sem olyan egyszerű elsőre, mint gondolnánk. Az egyik következménye annak, ha "befejező" vagy, hogy a munkanapodra aszerint gondolsz, hogy milyen feladatokat kell végrehajtanod. Amíg azon dolgozol, hogy legyőzd a halogatási szokásodat, hasznos lehet, ha időszeletekként gondolsz a napodra feladatok helyett. Ennek egyik legegyszerűbb módja a napod 25 perces időszakokra bontása, amit Pomodoróknak hívnak.

https://tomato-timer.com/

Minden egyes Pomodorohoz beállítasz egy időzítőt, ami segít összpontosítani az aktuális feladatra.

9. Ne legyél többé Befejező

Ha tipikus halogató típus vagy, akkor a fő problémád, hogy mindig úgy érzel az adott feladattal kapcsolatban, hogy "Ezt be kell fejeznem".

Mi lenne ha teljesen más szemszögből látnád ezt a problémát. Mi van, ha azt mondom, nem nem kell befejezned a feladatot, ne akard befejezni. Próbáld meg azt, hogy elkezdeni akard. Ha mindig újra, meg újra elkezded, egy idő után be is lesz fejezve. Ha végre eljutsz odáig, hogy elkezded az adott feladatot, akkor már valószínűleg bele is tudsz mélyedni és addig dolgozol rajta, amíg azon kapod magad, hogy be is fejezted. Így nem terhelődik rád akkora nyomásérzet a határidők miatt.

A láthatatlan forgatókönyvek azok a történetek, amiket magunknak mesélünk be, és amik erőteljesen befolyásolják azt, ahogyan az életünket éljük. A halogatás sok láthatatlan forgatókönyv eredménye. Az egyik legerőteljesebb forgatókönyv, ami halogatást okoz, az az forgatókönyv.

Lehet, hogy most a meglepetéstől felhúztad a szemöldöködet. Hát nem az a halogatás problémája, hogy nem fejeznek be semmit? Pedig jó néhány halogató számára ez a helyzet. Ugyanakkor a legtöbb halogató olyan feladatokat fejez be, amiket be kell. Csak ezért hagyják a dolgokat az utolsó lehetséges pillanatra. Ez szükségtelen stresszt okoz nekik és azt jelenti, hogy nem tudják a képességeik legjavát nyújtani.

Elkezdeni nem csak egy új projektet lehet. Azt is jelentheti, hogy egy félbe hagyott projekten újra elkezdesz dolgozni (vagy a negyedénél, vagy 99%-ban készen hagytad abba).

Ahogy azt Neil Fiore, a The Now Habit szerzője írja:

"Folyamatosan kezdj bele, és a befejezés majd magától is megtörténik."

Egyik módja a könnyebb belekezdésnek, ha egyáltalán nem tartasz szünetet, amikor a munka egy részének végére érsz vagy amikor megakadsz. Mindig "fejezd be", amikor a közepén vagy valaminek, és akkor jól fogsz teljesíteni. Ennek két hatása van. Először is, megszakítja azt a szokásodat, hogy befejező legyél. Másodszor azt jelenti, hogy amikor visszatérsz a feladathoz, könnyen bele fogod tudni vetni magadat.

10. Jutalmazd meg magad, ha elvégezted a feladatot!

Képtalálatok a következőre: gifts to yourself"

Kép forrása

Ha tényleg sikerült a terv szerint haladnod, akkor, ugye, rendszeresen van egy kis szüneted. Ezt arra érdemes felhasználni, hogy megjutalmazd magad. Én általában ezt úgy csinálom, hogy a „nem szeretem” feladatokkal kezdem a hatékonyabb délelőttömet, így délután már nyugodtan foglalkozhatok a munkám azon részével, amit jobban kezdvelek és akkor egy pohár tea, vagy a kedvenc smoothie-m elfogyasztása éppen kellő motivációt jelent ahhoz, hogy jutalomként szolgáljon. Amikor egy egész nagy feladat végére érek, akkor jutalmazom meg magam valami nagyobb dologgal, aminek igazán örülök pl. egy új ruhával. Vagy veszek magamnak egy „hygge ajándékcsomagot” (puha takaró, gyertya, testápoló, egy üveg finom ital, fürdősó és egy jó könyv) és wellness napot tartok pihenésként.

11. Hagyj hátra minden felesleges dolgot!

Ha végre eljutottál addig, hogy nekiláss megcsinálni a feladatot, akkor nagyon fontos, hogy senki vagy semmi ne tudjon kizökkenteni a koncentrálásból. Hagyj hátra mindent, ami az éppen aktuális tennivalóhoz nem feltétlenül szükséges. Halkítsd le a mobilodat és tedd félre, kapcsold ki a tv-t, a számítógépet! Tudom, nehéz, de az első öt perc után, amit a figyelmedet elterelő dolgok nélkül töltesz, sokkal produktívabb és könnyedebb leszel.

12. Ha végképp Nincs kedved hozzá, gondolj a jó érzésre:

Sokszor előfordul, hogy olyan feladataid vannak, melyek untatnak? Mit tehetsz, ha úgy érzed, hogy egyáltalán nincs kedved megcsinálni valamit?

Gondolj legelőször arra, milyen jó érzés lesz, amikor végre túl leszel rajta! Gondolj arra a kellemes, jóleső érzésre, amikor időben megcsinálsz valamit, vagy amikor előrébb jársz az időtervedben, és lazíthatsz egy kicsit.

Ezután most gondold végig a rossz érzéseket is! Ha késésben vagy, csak feszültebb leszel, folyton aggódni fogsz, a szeretem feladatok alatt is állandóan az eszedben fog járni és még kisebb az esély a sikerre. Kínozni fog a szörnyű bűntudat. 

+Fontos tipp1: A nagyfokú stressz elkerülésére javasolok neked egy nekem jól bevált módszert: mindig hagyj ki egy-egy napszakot, pár órát vagy napot üresen a határidőnaplódba. Sose ossz be előre minden napot és órát, mert ez fog adni egyfajta rugalmasságot ahhoz, hogy ha például rosszul határoztad meg a feladat elvégzésének időtartamát, itt még van lehetőséged befejezni, vagy egyszerűen átrakhatsz ide olyan feladatokat, amiket túl sűrűn terveztél be előtte. Ezzel persze könnyen át lehetne esni a túloldalra azzal a címszóval, hogy „azért halasztom el, mert úgyis van még időm azon a pénteki üres délelőttön”. Ezt azzal tudod megelőzni, ha az üresen hagyott időre úgy tekintesz, mint egy ajándék pihenő időre. Nyugodtan berakhatsz ide egy feltöltést elősegítő programot, ami bizony törlődik, ha átkerül ide egy feladat. Tehát a büntetés terhe alatt mégsem fogsz akarni halogatni.

+Fontos tipp2: Képzeletben hozd egy kicsit előrébb a határidőt. „Nekem sokat segít, ha úgy gondolok egy feladatra, hogy a tényleges határidő előtt egy vagy két nappal kész kell lennem vele, mert így jut idő rá, hogy ha mégis elcsúszok, akkor tényleg befejezzem időbe.

Ha betartod a fenti stratégiát, amit írtam, garantálom, hogy te is könnyebben fogod tudni menedzselni az életed, több, nagyobb prioritású feladattal is el fogsz boldogulni és esténként nyugodtan és elégedetten fogsz leülni a teáddal megnézni egy jó filmet, hiszen megérdemled, mert produktív voltál. Hajrá! Változtasd meg az életed és légy sikeres!

Ha szeretnéd látni én hogyan valósítom meg az ezévi céljaimat akkor kövess a facebookon és instagramon!

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kincsesdmonika.blog.hu/api/trackback/id/tr9415418256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzabóElvira 2020.01.23. 19:33:15

Kedves Mónika! Gratulálok ehhez a sokoldalú, színes, gyakorlatias bloghoz! Látszik, hogy átgondolt, tartalmas bejegyzéseket alkotsz, nem véletlen, hogy kikerülnek a blog.hu ajánlóba (én is ott találtam rá). Tapasztalt bloggerként talán csak egy észrevételem lenne: érdemes lehet használni blogoláskor valamilyen helyesírás-ellenőrző programot vagy weboldalt, hogy ne maradjanak helyesírási hibák, legfőképpen a címben és az alcímekben, mert ez is hozzátartozik a színvonalassághoz. További sok sikert, sok olvasót és követőt kívánok neked.