A boldog és kiegyensúlyozott élet mindennapi receptjei

kincsesdmonika

ÍGY GYŐZD LE A SZORONGÁST 18 EGYSZERŰ LÉPÉSBEN

2020. február 12. - Kincses Demeter Monika

Képtalálatok a következőre: szorongás

Függőségek, önpusztítás jellemez, Számtalanszor előjövő indokolatlan félelem gyötör, ami nem hagy nyugodni, idegessé, feszültté tesz és magadtól nem feltétlenül a legjobb stresszoldó megoldást választod, így azon kapod magad, hogy függőségek és önpusztítás jellemez. Szorongsz. Ne aggódj nem vagy ezzel egyedül, a világ népessége 25%-ának életében legalább egyszer előfordul, de főképp a nőknél jelentkezik.Semmi baj, ha te is ezzel küzdesz, íme a jól bevált megoldások a szorongás ellen.

Eddigi életemben ideges, szorongó és mindent túlgondoló ember voltam. Tudom jól, hogy ezzel nem vagyok egyedül, ráadásul, ahogy a világ gyorsul egyre többen is leszünk sajnos. Amíg fiatalabb voltam, addig nem nagyon gondoltam bele, hogy ez nemsokára testi betegségekként is meg fog nyilvánulni. Minden ember más és más, különböző dolgok váltják ki a szorongásainkat is, az ellene működő számtalan megoldásokból van, ami működni fog nálad és van, ami nem. Most jöjjenek azok a tippek, amik nálam beváltak és az eredmény nem maradt el: Ma már nyugodt alvás és kiegyensúlyozott, könnyű reggeli ébredés jellemzi a mindennapjaimat.

Kinél jöhet elő a szorongás?

Ahogy fent írtam, nők sokkal hajlamosabbak a szorongásra, de ha valamilyen nagyobb trauma ért vagy betegség, eleve van valamilyen mentális problémád és a személyiséged is hajlamossá tesz, akkor garantáltan lesz olyan időszakod az életben, amikor megoldást kell keresned erre a kellemetlen, akár sokáig fennálló állapotra.

Rejtett okok: Az alkohol és drogfogyasztás sokkal nyilvánvalóbb ludas, mint a rossz étrend, vagy a kiszáradás, pedig ezek is előhozhatják a tüneteket.

Hogyan ismerd fel, hogy szorongsz?

Számos könnyen észre vehető jele van, nem feltétlen tapasztalod az összeset egyszerre, de ha tartósan több pontra is igennel tudsz felelni, akkor már gyanítható, hogy szorongsz:

  • Ideges vagy
  • Erőtlennek érzed magad
  • Pánikolsz valamin
  • Szívdobogás érzésed van, gyorsabban dobog a szíved úgy érzed
  • Gyorsan veszed a levegőt
  • Gyorsan ver a szíved
  • Izzadsz
  • Reszketsz
  • Fáradtnak érzed magad és gyengének
  • Gyakran észreveszed, hogy nem jutnak eszedbe egyszerű dolgok és kihagy a memóriád
  • Állandóan túlgondolsz dolgokat
  • Figyelmen kívül hagysz fontos eseményeket, történéseket, nehezen koncentrálsz
  • Fáj a gyomrod, ég, szúr
  • Pánikrohamok gyötörnek
  • Gyakran türelmetlen vagy
  • Gyakran igényled, hogy megnyugtassanak
  • Halogatásba kezdesz
  • Állandóan aggódsz valamin
  • Gyakran fáj a fejed
  • Alvászavarral küzdesz

Bevált trükkök szorongás ellen:

Az első öt tippem olyan lesz, ami gyorsan bevethető, ha úgy érzed nagyon eluralkodott rajtad a szorongás, vagy mindjárt pánikrohamod lesz:

1.Kezdj el a lélegzetvételedre koncentrálni

Ha volt már részed pánikrohamban, akkor úgy érzed, mindjárt meghalsz, elkezdesz izgulni, esetleg izzad a tenyered és hevesen kezd verni a szíved.  A pánikroham az agy „játéka” sajnos veled szemben, de pont emiatt nagyon könnyű úrrá lenni rajta azzal, ha becsapod. A legfontosabb ilyenkor, hogy el kell terelni a figyelmedet.  Kezdj el valami másra figyelni, amiből a legkézenfekvőbb, hogy tudatosan kezdj el a lélegzetvételedre koncenrálni. Figyeld a belégzést és kilégzést. Ezzel a módszerrel könnyen le tudod nyugtatni magad.

2.Kezdj el valami másra koncentrálni magad körül, válassz ki 5 tárgyat

Ha úgy érzed az első tipp nem elég, vagy nem vált be, akkor másik kiváló módszer, hogy válassz ki magad körül 5 tárgyat és kezd el őket megnevezni, rájuk koncentrálni. Ha ezzel megvagy, jöhet újabb 5 tárgy egészen addig míg már úgy nem érzed, hogy teljesen kizökkentetted magad és nyugodtabb nem lettél.

Képtalálatok a következőre: to focus

Kép forrása

3.Írj sms-t a legjobb barátodnak

Sokszor egyedül nehezebb a problémákat leküzdeni, írj egy sms-t a legjobb barátodnak, vagy egy olyan rokonnak, akiről tudod, hogy ilyen helyzetben támogatni tud pár bátorító szóval. Ilyen esetekre készíts támogató listát, azaz írd össze azoknak a nevét, akiket hívni tudsz, vagy üzenetet küldeni, amikor szorongsz.

4.Tedd a kezeid hideg víz alá

A hideg víz nyugtató hatással lesz az idegrendszeredre, ráadásul a „sokkterápia” figyelemelterelőnek sem utolsó. Arra azért vigyázz, hogy ne tartsd túl sokáig a hideg víz alatt a kezed, mert könnyen megfázhatnak az ízületeid.

Képtalálatok a következőre: hand under water

Kép forrása

5.Menj ki a friss levegőre

A bezártság érzeten, ha enyhítesz azzal, hogy kimész, kitágul számodra a tér és ez önmagában gyorsan oldja a szorongásodat. Megtelik a tüdőd friss levegővel, a több oxigén pedig serkenti az agyműködést és megnyugtat.

Most pedig jöjjenek olyan megoldások, amikkel hosszú távon köszönhetsz el végleg a szorongástól:

6.Fogadd el, hogy éppen nagyon szorongsz

A legnagyobb baj az, ha azonnal elkezdesz küzdeni a szorongás ellen, és már a szorongás miatt is szorongsz. Pedig aminek ellenállsz, az fennmarad. Mi lenne, ha ahelyett, hogy próbálnád távol tartani ezt a nyomasztó érzést, inkább szívesen fogadnánk, amikor érkezik? Nem, ez nem az előrehaladott elmebetegség tünete, hanem egy másfajta nézőpont. A szorongást mindig kiváltja valami. Ez legtöbbször egy olyan valami, amivel kapcsolatban valami múltbeli, negatív élménnyel rendelkezünk, de lehet egyszerűen a lehengereltség, a túl hosszú ideje fennálló problémák eredménye is. Éppen ezért a szorongást tekinthetjük a belső, máshogy el nem érhető igazságaink hírhozójának is: ahányszor megjelenik, annyiszor mutat nekünk valami fontosat. Mintha kopogna a lelkünkön, és igyekezne az orrunk alá tolni, mivel is kellene szembenéznünk. Gondolj rá úgy, mintha a gyomorideg alatt, az elméd zseléje mögött, ott lakozna valami nagyobb igazság, ami a tiéd, és ami épp szeretne utat törni magának.

Képtalálatok a következőre: szorongás

Kép forrása

7.Kerüld el azokat a dolgokat, amiktől ideges és szorongó leszel

Ha végre eljutottál oda, hogy felismerted a problémát és rájöttél tényleg szorongsz, akkor a következő feladatod ennek a kiváltó okát megtalálni. Erre javaslom neked az 5 miért módszert, amiről már írtam ebben a korábbi cikkemben. Ha megvannak az okok, akkor pedig kezdj el gőzerővel azon munkálkodni, hogyan kerülhetnéd el, szüntethetnéd meg, amitől ideges és szorongó leszel. Ha például neked az okoz állandó szorongást, hogy megtalálod-e majd az igazit vagy attól félsz, örökre egyedül maradsz, akkor kezdj el erre is megoldásokat kitalálni. Például eldöntheted, hogy minden hétre leszervezel egy randit valakivel, vagy többet eljársz klubokba, közösségi helyekre, és ott el is kezdesz beszélgetni a körülötted lévőkkel. Kipróbálhatsz új helyeket, ahol eddig nem ismerkedtél. Nekem az okozott állandó szorongást, hogy miből fogom finanszírozni a vállalkozásomat, amikor az indulási években nem lesz elegendő bevételem még belőle. Rájöttem, hogy először el kell vállalnom nagyon jól fizető, de nehéz munkákat annak érdekében, hogy pár év múlva elegendő félre tett pénzem legyen az álmaim életét élni. Így is tettem és csakis akkor hagytam ott a munkám, amikor már összegyűlt a megfelelő megélhetési színvonalra szánt összeg. Innentől jól aludtam.

8.Egyél egészségesen

Ép testben ép lélek szokták mondani, ami teljesen így is van. Számtalan ember nem törődik eléggé az egészségével, legyél te az első, akinek végre fontos lesz saját maga. Pici változtatásokat vezess be, így nem kell félned az életmódváltástól. Én úgy csináltam, hogy egy hónapig lecseréltem a pékárukat fehér lisztről teljes kiőrlésűre. Ezután a sok csoki helyett gyümölcsöket kezdtem enni. Majd fél év után már az is ment, hogy egyre több zöldséget csempésszek a főétkezések mellé. A húsfogyasztásomat is leredukáltam. Ez az egy változtatás már önmagában óriási hatást fog gyakorolni az agyműködésedre is, hidd el.

Képtalálatok a következőre: eating healthy

Kép forrása

Fontos: Csökkentsd le a koffein- és nikotin fogyasztásod és igyál napi legalább 8 pohár vizet.

9.Szedj magnézium tablettát

Kiváló stresszoldó hatással bír, de mindenképp ajánlom, hogy a szedése előtt konzultálj egy orvossal milyen mennyiségben és milyen fajta vitaminokat érdemes szedned.

10.Feküdj le időben és igyál nyugtató teát

Első sorban a kellő mennyiségű alvás adja meg az egészséges immunrendszer és mentális egészséghez az alapot. Feküdj le tehát időben, lehetőleg minden nap ugyanakkor és nemsokára beáll a szervezeted egy kellő mennyiségű alvásra. Sokan nem tekintik prioritásnak az alvást, inkább annak rovására végeznek el pluszfeladatokat, de nem ismerik fel, hogy hosszú távon milyen káros is ez az egészségükre. Ha úgy érzed, nem jut mindenre időd, amire szeretnél, arra nem az a megoldás, hogy lecsípsz az alvásból, hanem át kell szervezned az életed és nézd meg mi olyan felesleges tevékenységek viszik el az időd, amiket kiiktathatnál.

Ha úgy érzed, hogy nehezen alszol el, akkor szedj melatonint vagy igyál nyugtató teát este lefekvés előtt. Teremts meg magadnak egy esti rutint, amihez következetesen tartsd magad.

Képtalálatok a következőre: relax tea drinking

Kép forrása

11.Relaxálj és meditálj

A megfelelő mennyiségű és minőségű alváson és pihenésen túl törekedj arra, hogy a tested és lelked ellazulására is elegendő időt fordíts. Manapság már többfajta relaxációs technika is ismert, csak rajtad múlik, melyik válik be neked. Elsősorban az izmok ellazulásával foglalkoznak, aminek fontos része még az idegi és a lelki lazítás is. 

A relaxálással ellentétben a meditációt éber állapotban gyakorolják, ennek során a figyelem egy adott dolog köré összpontosul, és végig azon is marad. Különösen hatékony szorongás oldására, mivel a figyelem megragadásával segít abban, hogy a pillanatra koncentrálj, és ne gondolj a félelemmel eltöltő jövőre.

12.Jógázz és mozogj

Legalább 20 perc mozgást szánj magadra, lehetőleg többször egy héten. Ugyanis tartós stressz alatt a szervezet készen áll a menekülésre vagy a harcra. Mivel például felelés elől nem tudunk elszaladni a testben, ott marad a feszültség, ami kikívánkozik. Ha egy kicsit lemerül a túltöltött elemed, akkor nagyobb eséllyel tudsz lazítani. Az egyik legkiválóbb mozgásfajta szorongás ellen a jóga.

Aki járt már jógaórán, ismeri azt a jóleső érzést, ami egy ilyen alkalom után eltölti: ellazultnak és energiával telinek érzi magát. Mindehhez sokat tesz hozzá a közben gyakorolt úgynevezett jógalégzés, ami hatásos stressz- és szorongáscsökkentő.

Képtalálatok a következőre: joga

Kép forrása

13.Masszázs

Hetente legalább egyszer, vagy kétszer szánd rá az időt és pénzt, hogy elmész masszőrhöz, vagy legalább a párodat kérd meg, hogy masszírozzon át. Ezzel rengeteg méreganyagtól és stressztől meg tudsz szabadulni, ráadásul a szorongásodon is sokat segít.

14.Legyen stresszoldó esti rutinod

Egy igazán relaxáló, pihentető és stressz oldó esti rutinra a következőt javaslom:

Amikor haza érsz a munkából, már akkor el kell kezdened a szorongásod csökkentését. Tedd le a cuccaidat és menj el egy 10 perces sétára, hogy kiszellőztethesd a fejed és összegezhesd az aznap történteket. Menj egy olyan helyre, ahol békét érzel. Figyeld meg először, van-e bármi alapja a szorongásodnak. Van-e realitása annak a félelemnek, hogy a legrosszabb történik? Nem lehet, hogy erősebb maga a szorongás, mint maga a gond eshetősége? Azzal, hogy a saját kezedbe vetted gondolataid irányítását, máris egy lépéssel közelebb kerültél a megoldáshoz. Gondold át milyen problémák merültek fel, hogyan és miért érzed velük kapcsolatban azt, amit, tettél-e aznap egy lépést az irányba, hogy ezeket megold, majd próbálj kitalálni egyéb megoldásokat, amiket gyorsan leírsz majd a noteszedbe, mikor hazaérsz. Azt is vedd számba, mikért vagy hálás, ezeket is leírhatod, és milyen jó dolgok értek napközben, amik feltöltöttek.

Képtalálatok a következőre: walking

Kép forrása

Ezután gondold végig a másnapi teendőidet és a séta legvégén összegezd, milyen feltöltő hobbikat, tevékenységeket akarsz elvégezni az este folyamán. Ezután hagyd kint a gondolataidat és csak a feltöltődésnek szenteld az estéd hátralévő részét. Hazaérve, ha megvacsoráztál olts le minden elektronikai eszközt, kapcsold ki a telefonodat és vegyél egy forró fürdőt, közben tégy fel egy relaxáló zenét. A fényeket oltsd le, gyújts meg helyette néhány gyertyát. Ügyelj arra, hogy az este hátralévő részében már ne érjen túl sok fény, maximum az éjjeli fényeket kapcsold fel. Ez azért fontos, mert akkor nem termelődik a melatonin, ami az alvásért felelős, ha megint sok fény ér.

15.Írd le a gondolataidat és érzéseidet

Miután megfürödtél fogj olyan tevékenységbe, ami tovább csökkentheti a szorongásodat. Egyik leghatékonyabb, ha fogsz egy noteszt és elkezded, spontán leírni mi jár épp a fejedben és milyen érzések kavarognak benned. Ez azért fontos, mert ha hiszed, ha nem a fejedben lévő nehézségek mindig sokkal nagyobbnak tűnnek, mint mikor leírod őket és arra jössz, rá, hogy meg is találtad rájuk a megoldásodat egy-két leírt mondatban. Ha nem vagy az a típus, mint én, hogy könnyen kiírod magadból a dolgokat, akkor próbálj más módszert, például rajzold le, vagy mondd ki szavakban.

Képtalálatok a következőre: journaling

Kép forrása

Emlékezz arra, hogy az elméd játszik veled, de te uralmad alatt tudod tartani.

16.Csinálj valami olyat, amiért nagyon lelkesedsz

Miután befejezted az írást, kezdj bele olyan tevékenységbe, amit nagyon imádsz. Ekkor elkap majd a „flow” és nem fog eszedbe jutni az a sok dolog, amiktől szorongsz. Ez mindenkinek más és más, nekem például a festés, kertészkedés, írás, fotózás, olvasás, varrás és a rajzolgatás olyan, amitől teljesen ki tudok kapcsolni. Színezz felnőtt színezőt, írj, olvass, festegess, barkácsolj vagy bármi, ami örömet szerez számodra.

17.Használj pozitív megerősítéseket és hagyd abba saját magad becsmérelését

Ha úgy érzed elfog a szorongás, a következő megerősítéseket írd le egy post-it-re és ragaszd ki valami jól látható helyen. Addig mantrázd, amíg úgy nem érzed, már segített:

Van még bennem hit és nem vagyok egyedül. Az, hogy egyfolytában aggódom, nem fog változtatni a körülményeken. Erős vagyok, akár az összes hegyet meg tudom mászni. Minden lélegzetvétellel újratöltöm a lelkem szeretettel és békével. Kontroll alatt tudom tartani az életem. Mindenem megvan, amire szükségem van. Magabiztos vagyok és ettől semmi és senki nem tántoríthat el egy pillanatra sem. Mikor jön a szorongás, gyorsan kezet rázok vele, majd kilélegzem. Biztonságban vagyok, nem vagyok veszélyben. Nem aggódok azon, milyen rossz dolgok történhetnek velem. Elfogadom magam olyannak, amilyen vagyok. A legjobbat és legtöbbet teszem, minden helyzetben, amit tudok.

18.Használj illó olajokat

Nem kell rögtön gyógyszert szedned a szorongás oldására. Kimondottan nyugtató hatásúnak tartják a következő illó olajokat, amik segíthetnek ellazulni:

  • Levendula: Illóolaja kis adagban nyugtat, a belőle készült főzet pedig segít abban, hogy könnyen álomba szenderülhess. Sprézz levendula olajat a párnádra, segít elaludni. Hasonló tulajdonságokkal bír a hárs virága, a citromfű és a ginzeng is. A teljesség igénye nélkül a következő növényi olajok is segíthetnek:
  • Rózsavíz
  • Ylang ylang
  • Vetiver
  • Kamilla
  • Bergamott
  • Fenyőtömjén

Képtalálatok a következőre: essential oils lavender

Kép forrása

A legfőbb gond nem veled van, hanem a jelenlegi életedben nincs meg az egyensúly. Erre kell tehát törekedned. Ne menj el a problémáid, szorongásaid mellett, használd a fenti módszereket, vagy alakíts ki magadnak olyan eszközöket, amik segíthetnek, ha szorongsz. Próbálj meg egészségesebben táplálkozni és a mozgás is legyen az életed része és ne feledd:

A te életed a te kezedben van. Minden kis lépés egy jobb élet felé vezet, de neked kell megemelni hozzá a lábad.

Számodra mennyire jellemző probléma a szorongás? Milyen bevált tippjeid vannak ellene, amit esetleg kihagytam, oszd meg velem kommentben!

Ha szeretnéd látni én hogyan valósítom meg ezeket a tanácsokat a gyakorlatban, akkor kövess a facebookon és instagramon!

A bejegyzés trackback címe:

https://kincsesdmonika.blog.hu/api/trackback/id/tr7115470564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tatárfejű kutya 2020.02.13. 09:18:40

Kemény dolog a szorongás, sajnos kb 1 éve benne vagyok én is. Nálam főként a karrier miatt és magánéletbeli dolgok miatt jött ki és tart hónapok óta. Főleg az alvással van próblémám. De volt olyan időszak, amikor állandóan szédültem és kb annyira erőtlennek éreztem magam, hogy ha valaki egy újjal is meglökött volna, hanyatt esem.
Nekem még az általad felsoroltak mellett a tarkóm szokott zsibbadni, mint amikor egy szűk sapka van télen a fejeden.
Nálam a minél több szabadban töltött idő segít, amikor nincs még headset sem a fejemen és csak a környezetre figyelek. A másik pedig, hogy emberek közé kell menni...ha nincs más, egy szar megye 2-es focimeccsre is ki kell menni és ott hallgatni az embereket és röhögni a beszólásokon stb. Vagy eljárni könyvtárba olvasni a heti-napilapokat, a lényeg, hogy emberek között legyünk. (a munkahely nem számít, hiába emberek között vagyunk, hiszen ott napi 8-10 órát össze vagyunk kényszerből zárva)

Hasznos és alapos írás, szerintem ez a jövő mentális betegsége, úgyhogy egyre többet fogunk hallani róla!