2019. sze 19.

12 NAPI SZOKÁS, AMI ELSZÍVJA AZ ENERGIÁDAT

írta: Kincses Demeter Monika
12 NAPI SZOKÁS, AMI ELSZÍVJA AZ ENERGIÁDAT

44.jpgA minap kertészkedés közben hallottam, ahogy a szomszéd nénik beszélgettek azzal a tipikus „jó magyar” mentalitással: Politizálás, minden rossz, mindent máshogy kellene stb. Amennyi negatívum áradt belőlük nagyon idegesített. De aztán egy idő után elcsendesedtek és akkor arra jöttem rá, hogy az idei nyár legnagyobb tanulsága számomra, hogy a csend igazán értékes. Jobb, mint a beszéd. A nyáron értek olyan attrocitások, amikor közléssorompók tömkelegét, következetlen hozzáállást és agressziót kellett folyamatosan elviselnem. Először menekültem volna a szituációkból, mert nagyon kellemetlen, de aztán azon kaptam magam, mennyire megváltoztattak jó irányba.

Először úgy reagáltam rá, hogy teljesen magamba zárkóztam. Legszívesebben senkihez sem szóltam volna soha többé. Hamar rájöttem persze, hogy az nem kivitelezhető, így helyette úgy döntöttem, csak azt adom ki magamból, ami igazán szükséges. A többit kiírom itt a blogon, aminek igazán terápiás hatása van. Ezzel egy időben valahogy sikerült elengednem azt a görcsös ragaszkodást, hogy fontos akarok lenni valakinek. Jól tudom, hogy ez egy ösztönös emberi szükséglet, mégis rájöttem, hogy inkább fontos akarok lenni saját magamnak. Ez magával hozta azt, hogy senkit se akarjak megváltoztatni, kritizálni, tanácsokkal ellátni, csak támogatni, meghallgatni és megérteni akarok másokat.

Változott az is, hogy már nem aggódok a múltamon, sem a jövőmön. Nem problémákat látok, csak megoldandó feladatokat. Ha hirtelen összecsapnak a fejem felett a hullámok, pár légzéssel lenyugtatom magam és nem leszek ideges.

Íme, az a 12 rossz szokás, amin változtattam az elmúlt években (különösen ezen a nyáron) és már nem szívják el az energiámat, ezek segíthetnek neked is:

  1. Ne vedd magadra, amit mások mondanak neked

Alapvetően kisgyerekkorom óta bármikor, ha kritizáltak nagyon megsértődtem. Ez volt az alapjellemembe kódolva. Akkor még nem mondta el nekem senki, hogy általában az emberek azért kritizálnak, mert vagy csak irigykednek, vagy nem sajátították el azt a képességet, hogy elfogadják, mások máshogyan működnek, mást szeretnek, máshogy akarnak élni és más számukra a fontos.

Ha bárki meg akarja neked mondani a magáét, ne vedd magadra, engedd el a füled mellett és rögtön tudatosítsd, mantrázd, hogy ez mind nem neked szól, hanem róla szól, mert nincs magával kibékülve. Ennek elsajátítására van egy kedvenc könyvem, a következő oldalon be is tudod szerezni.

  1. Ne ragadj le a múltban

Folyamatosan azon keseregni, hogy végen mennyivel jobb volt, vagy mit veszítettél nem fogja visszahozni azokat az időket, csak az időd pazarolod vele. Az élet és minden, ami ezzel kapcsolatos, folyamatos változásban van, amihez alkalmazkodnod kell. Abból hozd ki a legjobbat, amid most van. Ha igazán boldog akarsz lenni, az belülről, az attitűdödből fog fakadni, nem abból, hogy mit tettél, vagy nem tettél meg a múltban. Gondolkodhatsz úgy is, hogy amim most van, azt nagyon értékelem, nem veszem készpénznek és örülök neki. Ami régen volt, abból pedig próbálok tanulni és átültetem a jelenembe, a tapasztalatomat pedig kamatoztatom a jövőmben.

22_1.jpg

Kép forrása

  1. Folyton a közösségi médián lógsz

A mai világ egyik legmeghatározóbb vívmánya a közösségi média, ki melyiket szereti, legyen az facebook, twitter, instagram stb., ám megvan a maga veszélye. Folyton rajta lógva nem a saját életedben „lógsz” éppen. Akkor mégis hogyan várod el, hogy olyan boldog életet alakítasz ki magadnak, amilyenre vágysz, ha helyette azzal foglalkozol mások milyen életet élnek? A közösségi média jó dolog, de csak akkor, ha helyesen tudod használni, azaz a jó oldalára koncentrálsz: Ötletet merítesz belőle, virtuális albumként használod, amire szeretsz vissza nézni és új barátokra teszel szert. Ha viszont azon gondolkodsz, a többi ismerősödnek a mű élete mennyivel jobb a tiédnél, és csak rossz érzést keltenek benned ezek az oldalak, csukd le, illetve használd kevesebbet.

11_1.jpg

Kép forrása

  1. Túlstresszeled magad

Egyszer olvastam a neten egy cikkben, hogy napi aggodalmaink jelentős része meg sem történik a valóságban. Ha történik veled valamilyen negatív helyzet, ahelyett, hogy idegeskedni kezdesz, inkább gondold végig, miért izgatott fel téged ez ennyire? Hogyan lehetne a problémát megoldani? Ha nem tudsz válaszolni, akkor pedig kérdezz. De semmiképp se kezdj el feltételezésekbe bocsátkozni és túlgondolni a dolgokat.

  1. Későn alszol el

Ha bárki megkérdezni, az egészséges életmódhoz vezető út első lépése mi, egyből rávágnám, hogy a megfelelő mennyiségű alvás és pihenés. Enélkül igazi zombi üzemmódot tudsz folytatni, ahol a fáradtság, kimerültség, rosszkedv lesznek a hozzád láncolt mindennapos kísérőid. Felesleges még 20 másik youtube videót, insta posztot, facebook történetet megnézni, inkább ne vidd magaddal a telefonodat a háló szobába, hanem némítsd le, kapcsold ki a wifit és meditálj elalvás előtt.

  1. „Üzemanyaggal pumpálod” a drámát

Vannak olyan emberek, akik imádják a drámát, én nem tartozom közéjük. Azt javaslom, Te se tedd, de legfőképpen ne izzítsd tovább a parazsat, mert belobban a tűz a végén. Jobb a békesség, kedvesség, nyugalom, mint a folytonos veszekedés a semmi kis apróságok miatt.

  1. Rosszul étkezel

Ha nem törődsz azzal, mit eszel, hamar ki fog ütközni az egészségeden a szegényes étkezés. Egyszerűbb gyorsétteremben enni, mint főzni magadra. Sokkal könnyebb bekapni egy finom csokit, mint elkészíteni egy jó kis házi nutellát egészséges alapanyagokból. Én az egészségre szavazok és inkább a házi készítésű ételekre. Legyen színes a tányérod, de ez alatt nem azt értem, hogy rak bele egy marék Smartiest :D

33.jpg

 Paradicsomos csirkemell avokádókrémmel, paradicsommal és glutén mentes abonettel

  1. Folyton panaszkodsz

Ha magyarnak születsz, ez az első –egyébként igen rossz – szokás, amit magadba szívsz az anyatejjel. A panaszkodás. Mindenki panaszkodik, a boltos, a pék, az árufeltöltő, a mérnök, a taxis, mindenki. Hiszen mindig lehet indokot találni, miért panaszkodjunk. Ez a rossz szokás teljesen elszívja az energiádat. Arra tanít, hogy csak a rossz dolgokat vedd észre, a jókat kevésbé, így egy idő után azon kapod magad, hogy rossz kedved van, elhiszed, hogy az életed pocsék és depressziós leszel.

Mivel nekem az volt az életcélom, hogy boldog és jó életem legyen, így ez volt az egyik első szokás, amit le kellett vetkőznöm. Tréningeztesd magad. Állítsd át az agyad az ellenkezőjére: Vedd észre inkább a jó dolgokat a napodban és éld meg őket igazán. Nem azt mondom, hogy soha ne meséld el a rossz dolgokat, de ne ezek legyenek túlsúlyban.

  1. Túlagyalás

Ez egy tipikus női probléma :D Jó példa: Ákos, aki Éva barátja egyik este későn ér haza a munkából. Éva elkezd azon gondolkodni, vajon miért nem ért még haza. Ekkor, információ híján elkezd feltételezésekbe bocsátkozni: Biztos szeretője van és azzal van, ezért késik….ezen jól felidegesíti magát, így mire Ákos hazaér, már egy igazi hárpiát talál otthon, holott lehet, hogy csak dugó volt. Éppen ezért inkább ne gondolkozz annyit, hanem kérdezd meg a dolgok mögöttes okát.

  1. Pletykálás

„A sikertelen emberek emberekről, a sikeresek pedig ötletekről beszélgetnek” – szól a mondás. Milyen igaz. Én személy szerint nagyon szeretem a személyes történeteket, mert lehet belőlük tanulni, de ez teljesen más azzal szemben, mikor másokról alaptalan, rosszindulatú pletykát terjesztenek. Sokkal többet ér az életed minden percével, amit nem pletykálással töltesz, hanem inkább valami számodra fontos tevékenységgel.

 44.jpg

Kép forrása

  1. Nem a jelenben élsz

Volt idő, amikor szabályosan csodáltam a gyerekek és állatok vidámságát és önfeledtségét és megpróbáltam rájönni, mi a titkuk. Én is ilyen akartam lenni. Aztán rájöttem, hogy ahogy felnőttem, az változott, hogy a gondok és gondolatok folyton helyet kértek az adott cselekvés közben, így nem tudtam átélni a pillanatot. Ezen változtattam, így most már az igazán fontos pillanatok közben tudatosan nem engedek teret semmi másnak, próbálom átélni és memorizálni, amennyire lehet.

  1. Próbálsz másokat lenyűgözni

Fogalmam sincs, miért vagyunk hajlamosak alapvetően azzal foglalkozni, mit gondolnak rólunk mások. Az igény, hogy beilleszkedjünk, minden józan észt képes felülírni, ami nem helyes. Ha azon kapod magad, hogy a céljaid arra irányulnak, hogy másokat lenyűgözz, meg kell, hogy tudd, ennek semmi értelme. Mindenki leginkább magával foglalkozik, nem veled. Akinek meg van arra ideje, hogy téged kritizáljon, gondolj arra, hogy ehelyett foglalkozhatna saját maga fejlesztésével, a céljai megvalósításával. Én mindig azt mondom: Mindent azért csinálj, mert az első sorban téged szolgál, olyan célokat tűzz ki, ami neked fontos, úgy oszd be a napod, ahogy neked a jó. Természetesen kompromisszumra mindig törekedj, főként ha másokkal dolgozol együtt, és laksz, de első sorban mindig a saját igényeidet gondold végig és azt illeszd be a többiekébe.

Szólj hozzá

self-help